Köp och leveransvillkor

SKAVANQ

Leverans- och köpevillkor inom Sverige


Våra allmänna villkor för köp och leverans är tillämpliga på alla typer av köp som du ingår med SKAVANQ.
Genom att beställa eller handla direkt av oss accepterar du dessa allmänna villkor.

Hantering av personuppgifter
SKAVANQ, org.nr 570112-7192, är ansvarigt för och behandlar dina personuppgifter, till exempel ditt namn och din e-postadress, i enlighet med gällande lagstiftning (Dataskyddsförordningen 2016/679 – GDPR och nationella lagar) vid alla kontakter med oss.

Beställning och försäljning
Hos SKAVANQ kan du handla/beställa varor direkt via vår webbutik. Du kan också e-posta, eller ringa, in din beställning, e-posta: nils@skavanq.se eller katarina@skavanq.se , telefon: 0707-811466.
Vi reserverar oss mot slutförsäljning och förbehåller oss rätten att löpande göra produktändringar och förbättringar. Skulle någon av varorna du beställt vara slut i lager meddelar vi dig. 
(Beställning som görs i annan persons namn utan dennes medgivande, eller som på annat sätt medför att vi lider ekonomisk eller annan skada polisanmäls. För att handla i vår internetbutik måste du ha fyllt 18 år eller ha målmans godkännande (målsman kan maila godkännandet).

Konsument hjälp
Du har som konsument alltid rätt att vända dig direkt till SKAVANQ för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning. Se även mer information om din rätt som konsument på www.konsumentverket.se samt din rätt som konsument att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm”. SKAVANQ medverkar i eventuellt alternativt tvisteförfarande och följer ARNs rekommendationer. Se även EU-kommissionens hemsida för alternativ tvistelösning avseende konsumenters onlineköp http://ec.europa.eu/odr

Kundservice
Kundservice är öppet vardagar 10.00-12.00 till 13.00-15.00. Stängt lördagar, söndagar och alla röda dagar. 
E-post: nils@skavanq.se eller 
katarina@skavanq.se  – Telefon: 0707811466.

Frågor om beställningar eller tidigare köp, inkomna via e-post besvaras vanligtvis inom 48 timmar på vardagar. Är svarstiden längre när vi får ditt mejl, lämnar vi besked om det via autosvar. 
Kundservicetelefon: +46(0)707811466 Vardagar 10.00-12.00-13.00-15.00.
Vår postadress är:
SKAVANQ, Fiskebäcks hamn 34, 426 58 Västra Frölunda.

Priser
Priserna i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms. Priserna gäller tills vidare. För produkter som ingår i olika kampanjer gäller priserna under aktuell kampanjperiod. (Vi reserverar oss för prisfel och prisändringar på grund av ändrad moms, onormalt stora förändringar i valutaläget, inköpspriser, samt ändringar i eller förekomsten av nya lagstadgade avgifter).

Betalningsalternativ
Vid fysiskt köp i butik, på mässa eller marknad kan du betala via Swish 1234471496 eller kortbetalning med VISA, Mastercard, Maestro samt American Express.


Online betalning från vår webbutik
 I samarbete med Payson erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, direktbetalning och kortbetalning för privatpersoner och företag.
Vår orderbekräftelse och faktura från Payson skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss. Förfallotid på framgår av utskicket. 
Skavanq tillämpar alltid ångerrätt / öppet köp i 14 dagar.

Payson Checkout:
Skavanq använder Payson Checkout för privatkunder och företagskunder. Payson Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Payson Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Payson påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Om du har identifierats uppvisar Payson Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig.
För att säkerställa säkerheten när du handlar med kort hos Skavanq skickas all information krypterad med SSL (Secure Socket Layer). Det betyder att informationen skickas via en säker förbindelse som gör att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter och de hanteras på ett mycket säkert sätt. Skavanq samarbetar med Payson som kontrollerar att kortet är giltigt för köp direkt mot din bank. Din betalkortsinformation behandlas enligt den internationella säkerhetsstandarden PCI DSS. Om du betalar med VISA eller Mastercard kan du även använda säkerhetsverktyget 3D-Secure och Bank-ID. Skavanq lagrar aldrig dina kontokortsuppgifter.

Beställning via mail eller telefon
Om du mailar eller skickar din beställning via brev till oss, kan du efter överenskommelse med oss SWISH:a betalning. Efter detta är gjort får du kvitto via mail/sms på din betalning och vi ombesörjer frakt eller att du själv kommer och hämtar produkten hos Skavanq enligt vad vi överenskommit.

Leveranstider, transportsätt  och fraktkostnader
Transportsätt

Frakt med Postnord
Besök Postnords hemsida, www.postnord.se för exakta leveranstider eller för att spåra ditt paket. Pris från 39 kronor.

Postpaket – till ditt utlämningsställe

Leveransen sker till ditt valda utlämningsställe som är anslutet till Post Nord och du kommer att aviseras (via SMS eller brev) då paketet har anlänt. Paketet skickas oftast inom 5 arbetsdagar efter beställning, med undantag för högsäsong då leveranstiden kan vara något längre beroende på hög orderingång. Transportörens leveranstid tillkommer. Fraktkostnaden baseras på beställningens vikt enligt nedan.

Vikt (kg) – Fraktkostnad (kr per kolli) priser är inkl moms
max 1kg – 79kr per kolli
max 2kg – 119kr per kolli
max 3kg – 153kr per kolli
max 5kg – 187kr per kolli
max 10kg – 249kr per kolli
Angående återbetalning av ovanstående fraktkostnader, se under rubriken Ångerrätt/Öppet köp. 
Eventuell avgift för valt betalsätt tillkommer, se mer under rubriken Betalningsalternativ.

Vad ska jag ha med för att hämta ut paketet?
Du måste visa uthämtningsmeddelandet du fått via SMS, samt ID-handling.

Ångerrätt och Öppet köp
Enligt distansavtalslagen har man som konsument rätt att ångra sitt köp utan speciell anledning inom 14 dagar från det att man tagit emot varorna. Vi på Skavanq tillämpar ”Öppet köp” enligt detta. Du har rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt (för att fastställa egenskaper och funktion) och inte är i väsentligen oförändrat skick förbehåller sig Skavanq rätten att göra värdeminskningsavdrag på belopp som skall återbetalas. Alla eventuella tillbehör som exempelvis bruksanvisning, dimmer och ljuskälla ska finnas med vid returen. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka hela din beställning så återbetalar vi det belopp du har betalat inom 14 dagar. När du ångrar ett köp ska du som kund stå för returfrakten. För att slippa betala returfrakt kan du alltid fysiskt lämna tillbaka din vara vid vårt kontor. Ångerrätt samt Öppet köp gäller inte för specialbeställda varor som har tillverkats enligt kundens anvisning eller som annars fått en personlig prägel.

Använd och fyll i retursedel som finns på Konsumentverkets hemsida, se länken nedan:
http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Lagstadgad reklamationsrätt
Vår garanti påverkar inte de rättigheter du har som konsument enligt konsumentköplagen. Du har i Sverige alltid rätt att reklamera ett fel inom 3 år från inköpet men för att underlätta för dig som konsument så tar vi på oss ansvaret för att produkten ska fungera under den garantitid vi lämnar. Fel på artikeln, felleverans eller transportskada skall reklameras inom ”skälig tid” från det att felet upptäcktes.
Se mer information om din rätt som konsument på www.ko.se. Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (”ARN”) rekommendationer. Dessa köp-och leveransvillkor styrs av svensk rätt samt uppfyller Svensk Distanshandels Branschregler samt villkoren som gäller för Trygg e-certifiering.

Garanti/Reklamation och Konsumentskydd
Om inte annat anges har vi 6 månder garanti på våra produkter som omfattar material och fabrikationsfel under garantiperioden. 
Kassakvitto eller annat giltigt köpebevis bör uppvisas/medfölja vid garantianspråk. Skicka in den trasiga eller fellevererade varan till: SKAVANQ, Fiskabäcks hamn 34, 426 58 Västra Frölunda. 
Undantag: Garantin täcker inte varor av förbrukningskaraktär såsom exempelvis laddningsbara batterier och ljuskällor. Garantin gäller inte fel som uppkommit genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för onormalt brukande eller vanvård, utsatts för elektriska överspänningar från t.ex. åska eller byggts om eller ändrats. 

Felleverans och transportskador
Skulle vi leverera fel antal eller fel vara ber vi dig meddela oss så snart som möjligt så att vi kan rätta till felet. Skicka in kvitto/garantisedeln med uppgift om felaktigheten samt bifoga eventuellt fellevererade varor i sin originalförpackning. Om du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad ska du omedelbart anmäla skadan till ditt utlämningsställe eller transportören som har kört ut godset till dig.

Returnera
Retur med post
Du står för risken vid en retur till oss så skicka originalförpackningen väl förpackad i ett bra ytteremballage. Bifoga alltid kassakvitto eller annat giltigt köpbevis och skriv tydligt varför du skickar tillbaka varan. Om orsaken är fel på varan, måste typ av fel anges på ett tydligt och bra beskrivet sätt. Återbetalning sker om Skavanq bedömer att produkten är felaktig, inom 14 dagar på samma betalningssätt som användes vid köpet om du inte anger annat (och förutsatt att det godkänns av din betalningsförmedlare). Skicka returen till SKAVANQ, Fiskebäcks hamn 34, 426 58 Västra Frölunda. När en vara returneras till oss står du för returfrakten. Om din retur gäller någon form av reklamation och vi godkänner reklamationen så återbetalar vi fraktkostnaden till dig. Vi löser inte ut varor som returneras mot postförskott eller efterkrav.

Retur till SKAVANQ kontor
Ta med din vara till SKAVANQ kontor. Kom ihåg att ta med dig ett giltigt köpbevis som exempelvis ett kassakvitto, en expeditionsnota eller en faktura.

Återbetalningar
Återbetalning till dig som postar returen till oss
Har du beställt och betalat ordern med kontokort återbetalar vi pengarna till kortet. Var noga med att bifoga alla nödvändiga kontouppgifter om återbetalning sker till din bank,(komplett konto-information med eventuellt clearing-nummer) sänd med returpaketet eller ring in dina uppgifter till vår kundservice.
I det fall vi utför återbetalning på annat sätt än den ursprungliga betalningsmetoden kommer vi att kontakta dig som konsument. I det fall du önskar att få återbetalt på annat sätt än den ursprungliga betalningen är du välkommen att ta kontakt med kundtjänst. 
Återbetalningen vid godkänd retur skall som huvudregel ske utan onödigt dröjsmål och inom 14 dagar från det att vi mottagit meddelande om att du vill returnera varan. Om vi inte erhållit den returnerade varan eller meddelande om att den skickats inom 14 dagar verkställs inte betalningen förrän vi mottagit varan eller bevis för att den skickats till oss.

CE–Produkter
CE-märkningen är en viktig del av EUs produktlagstiftning och omfattar bl.a. byggprodukter, elprodukter, maskiner, leksaker och personlig skyddsutrustning. CE-märkningen handlar om säkerhet och har ingenting med produktens kvalitet, funktion eller prestanda att göra. CE-märket är det märke som krävs för att produkten ska anses vara säker nog för att få säljas i Sverige och i resten av EU.

Producentansvar elartiklar
WEEE-direktivet innebär att vi som säljer elektriska och elektroniska produkter ska ta hand om uttjänta produkter på ett miljöriktigt sätt. För att uppfylla dessa krav är SKAVANQ ansluten till El-Kretsen AB och följer därmed förordningen om producentansvar för elektriska produkter (SFS 2005:209 samt 2005:210). Det innebär att uttjänta produkter ska lämnas till det kommunala insamlingssystemet i respektive kommun. Släng alltså inte el-avfall i hushållssoporna.

Sekretesspolicy och Cookies
Läs mer om vår  integritetspolicy under fliken “Kundservice”.

Vi reserverar oss för text och bildfel i vår Webbutik, våra kataloger samt i våra reklamutskick.
Fotografierna på produkterna i webbutiken visar produkterna så autentiskt som möjligt med färg och mönster. All text, grafisk design, logotyper, bilder, etc. tillhör SKAVANQ och får inte kopieras utan tillåtelse av SKAVANQ.

Ansvar
SKAVANQ ansvarar endast för skador gentemot dig som täcks av SKAVANQ företagsförsäkring och under förutsättning av försäkringsgivaren i förekommande fall godkänner att en utbetalning sker. Förutom sådana fall är ansvaret begränsat till de högsta belopp som utgör inköpspriset för den aktuella artikeln eller de aktuella artiklarna. SKAVANQ ansvarar inte för indirekta skador. (Ovan skall inte anses begränsa SKAVANQ ansvar enligt produktansvarslagen).

Force majeure 
Vid händelse av force majeure såsom strejk, transportstörningar, import eller exportförbud, sjukdom hos personalen eller andra omständigheter utanför SKAVANQs kontroll kan det förekomma att SKAVANQ inte kan uppfylla sina förpliktelser enligt dessa allmänna villkor under den tid då force majeure råder. Om force majeure råder i mer än två månader och SKAVANQs förpliktelser som en följd därav skjutits upp i mer än 2 månader har du och/eller SKAVANQ rätt att häva avtalet utan några sanktioner.

Upphovsrätt
Innehållet på den här webbplatsen är upphovsrättsskyddat och tillhör Skavanq. Informationen på den här webbplatsen, inklusive men inte begränsat till stillbilder, rörliga bilder och ljud samt text och layout får inte, utom för rent privata syften eller där det är uttryckligen tillåtet, kopieras, reproduceras, förändras, överföras eller lagras i någon form överhuvudtaget. Att modifiera innehållet på den här webbplatsen är förbjudet

Varumärke
De kännetecken som finns på webbplatsen tillhör SKAVANQ. Det är inte tillåtet att använda SKAVANQs varumärken och kännetecken, varken i pappersform, digitalt eller i annat medium.

Övrigt
Informationen på den här webbplatsen kan innehålla tekniska felaktigheter eller typografiska fel. Kontakta gärna vår kundservice för att påtala sådant tekniskt eller typografiskt fel.